Eksamensangst - Når nervøsiteten bliver for stor for eleven...
  • kærlighed til gymnastik

Eksamensangst – Når nervøsiteten bliver for stor…

Da sidste skoleår sluttede, havde vi en gruppe elever, som toppræsterede til den afsluttende prøve. Ikke fordi de væltede sig i 12-taller, slet ikke, men de gennemførte prøverne på en måde, så de fik vist, hvad de kunne. Og på en måde, så både lærere og elever var glade og tilfredse bagefter.
Det var nyt for dem, tidligere har de lukket helt af og slet ikke kunnet arbejde, når de var til prøve.

Vi ser det igen og igen. Der er bare nogen elever, der bliver meget nervøse, når de skal til prøve. Det er skidt, for den afsluttende prøve i folkeskolen er langt fra sidste gang, de skal til en prøve eller eksamen.

Små og store sommerfugle i maven

Jeg husker selv, hvordan jeg altid fik hjertebanken inden eksamen, men det betød bare, at jeg gjorde det godt. Det er ligesom når vi skal til en stor opvisning eller en konkurrence, sommerfugle i maven er faktisk en god ting, man bliver skarpere og yder sit bedste.

Men – der er altid en lille gruppe, hvor sommerfuglene bliver alt for store. De sveder, får voldsom hjertebanken, de ryster over hele kroppen, nogen kaster op og når de skal præstere, stammer de og får slet ikke sagt, det de skal.

Når man har oplevet en elev arbejde og udvikle sig hele året, når man har oplevet en elev forbedre sig fagligt og man ved, at eleven kan sit stof – så er det frustrerende at stå til eksamen og opleve en elev, der ingenting kan.

Brobygning på efterskole

Psykoterapeut mod voldsom nervøsitet

Hvordan kan vi hjælpe disse elever, det er noget, vi som lærere taler og har talt meget om. Sidste år valgte vi at prøve noget nyt, for at hjælpe denne gruppe elever.

Vi bad psykoterapeut Tina Laursen om hjælp. Hun holdt et oplæg for alle elever og lærere og kom med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man bliver meget nervøs, når man skal til eksamen.

Hun fortalte også om decideret angst, at den kommer et sted fra. Når man er angst betvivler man sig selv og sit eget værd. Der er en indre stemme, der fortæller, at du ikke kan. Vi lærte at angst er irrationel og når man har angst, tror man ikke man er god nok, uanset at man kan sine ting.

Der var nogle elever, der led af decideret angst, de fik et forløb hos Tina Laursen, hvor hun hjalp dem med at finde ud af, hvorfor de var angste og hvordan de kunne arbejde med at komme af med angsten. Tina Laursen har lavet et lille skriv, hvor hun forklarer lidt om eksamensangst. Læs om gode råd til dig, som måske har eksamensangst.

Hun gav også nogle gode råd til, hvordan man kan arbejde med en voldsom nervøsitet før en præstation.

Hjælpsomme råd mod eksamensangst

  • Undersøg hvad det værste der kan ske er?
  • Lær at regulere din vejrtrækning, når du trækker vejret regulerer du din puls, dvs langsomme og dybe vejrtrækninger får din puls ned.
  • Lær at regulere katestrofetanker, som er dem der får hjernen til at lukke ned.
  • Vær opmærksom på din krop op til eksamen. Sørg for at få hvilet ud, spist og drukket. Det er normalt at have svært ved at sove og spise dagen inden en eksamen. Har du passet godt på dig selv i ugen op til, vil den sidste søvnløse nat ikke gøre en forskel.
  • Indarbejd gode studierutiner. Sørg for at finde en god balance mellem at forberede dig og holde pause, så hjernen hviler ud og lagrer den information, du har givet den
  • Dyrk motion og få et skud endorfiner – når du dyrker motion pumper hjernen endorfiner ud i kroppen, de hjælper dig til at føle dig glad og dæmper samtidig angst og stress.

For de fleste elever er de her helt enkle råd, faktisk det de skal til. På efterskolen er man jo sammen døgnet rundt og derfor kan vi også hjælpe hinanden med at sørge for, at de gode råd bliver overholdt.

På SGE har vi altid en fast døgnrytme, vi forventer at alle deltager i måltiderne og vi fortsætter vores fysiske træning omend ikke så meget som i perioder uden prøver.

Tina Laursen

Tina Laursen

Troen på sig selv og sin egen kunnen, arbejder vi med året igennem. De elever der ikke lider af decideret angst, som det heldigvis er meget få der gør, vokser sig stærke, når de oplever fællesskabet og oplever at de er vigtige for fællesskabet.

De meget få elever der faktisk har angst-problemer, har brug for mere end selv en efterskolelærer kan give. Dem kunne vi sidste år henvise til et forløb med psykoterapeut Tina Laursen.

Vi fortsætter selvfølgelig samarbejdet med Tina Laursen igen i år.

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dit ophold

På SGE sammensættes dit ophold af linjefag, valgfag og boglig undervisning. Sådan vælger du linjefag og valgfag.

Desuden har du fællesgymnastik og drenge- eller pigegymnastik. Alle elever deltager i opvisningen.

Hver årgang kommer på en obligatoriske skitur og linjefagstur.
Vi glæder os til at se dig!