Nattevagt:
Jens Wendelboe
Hvornår gik det op for dig, at du har et talent?
Først på universitetet følte jeg mig endelig på rette hylde og tilpas. Her kunne jeg nørde i det jeg var god til og fandt ud af hvad mit talent er og at det er helt ok at være god til noget og mindre god til noget andet.
I mange år gik jeg rundt og havde opfattelsen af, at jeg skulle kunne det hele. I folkeskolen var der/er der stadig en underliggende regel om, at man skal præstere godt i alle fag. Man skal opnå et bestemt gennemsnit og være egnet for at komme videre i systemet. Jeg har altid haft det godt socialt og følt mig godt tilpas i det, men i halvdelen af de faglige fag har jeg følt at jeg burde kunne meget mere. Det gjorde at jeg følte mig forkert i halvdelen af fagene og havde svært ved overhovedet at kunne forsøge at lære og gøre mig umage.
Og det var fuldstændig det samme i gymnasiet – det skulle egentlig bare overstås. Det forvirrede min skolegang, at jeg skulle være så alsidig.
Først da jeg kom på universitetet og fik lov til at bruge tid på de fag, at kæmpe sig igennem – det er altid godt at gøre sig umage, men slæbe/ kæmpe sig igennem er ikke effektivt og ikke nødvendigvis en sejr. Det kan give anledning til en apatisk tilgang til læring og ikke mindst forsøget på at gøre sig umage.
Jeg vil ønske, at der var nogen der havde fortalt mig, da jeg var 16, at det er helt normalt ikke at kunne det hele. At nogen fortalte, at jeg gerne måtte fokusere på det jeg er god til, – ved at skærpe fokus på ens forcer, kan ofte gøre at man også får et bedre perspektiv eller klarsyn ift. ens rolle når man skal indgå i et team. Med andre ord behøver du ikke udgøre et helt team selv, men blot excellere i din rolle. Det kan i høj grad også være nemmere at overskue.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe de unge efterskoleelever, til at acceptere, at der er noget de ikke er gode til og blot opfordre dem til at øve sig i at gøre sig umage i alle de udfordringer de må blive stillet for i deres skolegang. Det største fokus når man når 10. klasse, i min optik, bør være at identificere deres kompetencer og forsøge at forene dem med deres interesseområder. De vokser både fagligt og mentalt på den måde. Jeg vil gerne give dem en tro på at de har et talent, de gerne må dyrke og det passer helt perfekt ind i skolens værdier og ikke mindst undervisningen på 10. PRO.
Nattevagt