Undervisning // 10. PRO
Med 10. PRO arbejder vi fagligt på en helt ny måde, og gør dig klar til din ungdomsuddannelse. Vi øger gradvist din selvstændighed i forhold til at arbejde projektbaseret, så du kan fremlægge og formidle din viden. Du går i en stamklasse og arbejder typisk i en gruppe på 2-5 personer. Den enkelte elev bliver klogere på sig selv og bevidst om sin rolle i gruppen og i fællesskabet.
Lærerne vil være faciliterende og stille krav. Lærerteamet består oftest af en matematik-, engelsk- og dansklærer, der med deres faglige indgangsvinkler vejleder og inspirerer dig.
Refleksion og feedback er vigtige elementer for at skabe udvikling.

Projekter
I løbet at skoleåret vil der være 3-4 projektperioder, og dem afslutter vi hver gang med en præsentation. Du formidler din nye viden for et publikum, som kan være kammerater fra skolen, forældre eller eksperter / interessenter udefra. Projektarbejdet vil tage udgangspunkt i dine interesser, men vil også inddrage de kompetencer, som du har tillært dig indtil nu i din skolegang. Der vil være evaluering/feedback efter alle projekter.
Du kommer ikke til at stå med et karakterblad i hånden, når året er omme, men til gengæld har du fået grundig feedback på dit projektarbejde, og du er blevet bevidst om dine styrker og dine udviklingspunkter. Du vil kunne se tilbage på en række spændende projekter, der har gjort dig mere selvstændig, ansvarsbevidst og trænet i at samarbejde. Med andre ord er du nu klar til din videre ungdomsuddannelse.
Når en ekspert kommer på besøg
SEKSUALUNDERVISNING: I går besøgte jeg Sorø Gymnastikefterskole, der havde inviteret til “SGE Talks”, hvor eleverne fremlagde deres arbejde med selvvalgte projekter under overskriften “Fællesskab”. De 3 seje piger Filippa, Ida og Linnea havde undersøgt, hvordan børn og unge oplever puberteten, og hvordan vi kan støtte dem i den transformation, som for nogle kan være frustrerende, ensom og svær. De havde bl.a. interviewet mig, som er ekspert på området, men de havde også talt med jævnaldrende om deres oplevelser med pubertet og skolens seksualundervisning.
Pigerne fremlagde deres viden på flot og reflekteret vis – og præsenterede deres idé om et magasin til unge, som et godt bud på materiale, der kunne afspejle mangfoldighed omkring køn, krop og kærlighed. Jeg har altid været fortaler for projektbaseret læring i forbindelse med seksualundervisning i skolen – og hold op, hvor er det fedt, når man ser det udfolde sig i virkelighedens skole. Hatten af for 3 seje, nysgerrige og vidende piger – og hatten af for en skole, der skaber gode rammer for deres læring!
Line Anne Roien // Independent consultant & research assistant, Aarhus University

Skema
- 10. PRO vil være i skemaet ca. 6-7 timer om ugen.
- Lektionernes varighed vil variere fra 1,5 time – 2 timer.
- Du har som udgangspunkt ikke timer i alle valgfagsblokkene.

FAQ
Hvis man ikke er uddannelsesparat i 9. klasse og gerne vil på gymnasiet efter et år på efterskole med 10. PRO, kan du altid gå til optagelsesprøve på det gymnasium, som du ønsker at blive optaget på.
Med et gennemsnit på 5 fra folkeskolens afgangsprøver har man et retskrav på optagelse i gymnasiet. Det engelskfaglige er der gode muligheder for at arbejde med på 10. PRO. Du vil dog ikke skrive stile eller arbejde på engelskportaler, som du kender det fra 9. klasse. Du vil derimod bruge autentiske, engelsksprogede kilder og måske vil dele af en projektfremvisning foregå på engelsk.
Så er 10. PRO det helt rigtige sted, for her har du alle muligheder for at øve dig på og blive bedre til at fremlægge. Du vil få og give en masse feedback – og måske får du også øjnene op for endnu mere spændende og kreative måder at formidle på!
Det kan du i princippet godt, da undervisningen i 10. PRO ligger i andre skemablokke.
Du kommer igennem 3-4 store projekter på et skoleår. Indhold, overskrifter og problemfelterne, der skal undersøges, er elever med til at definere og formulere.
Som udgangspunkt skal du selv vælge arbejdsområder ud fra interesse. Interesse er et centralt ord på 10. PRO, og det er interessen, der skal bære og motivere. Vi arbejder også med gruppeprocesser og roller i gruppearbejde, så det kan også spille ind i forhold til valg af arbejdsgrupper.
Studievalg og vejleder
Hvis du vælger 10. PRO. kommer du IKKE til folkeskolens 10. klasses prøver, og det er derfor din afgangseksamen fra 9. klasse, som du skal søge ind på dit videre uddannelsesønske med.
Har du/I spørgsmål til jeres uddannelsesplan er I velkommen til at kontakte skolens uddannelsesvejleder Martin Myssen.