Antimobbestrategi
Sorø Gymnastikefterskole acceptere ikke mobning og arbejder aktivt på et miljø, der kan forbygge og minimere antallet af elever der udsættes for mobning. Vi forventer at alle medarbejdere og elever aktivt medvirker til at bekæmpe mobning og styrke de sociale relationer, det forventes lige ledes, at forældrene bakker op og tager del i bekæmpelsen af mobning.
SGE definere mobning således:
En person er mobbet, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer på et eller flere steder, hvor han eller hun er ”tvunget” til at opholde sig og samtidig ikke er i stand til at forsvare sig effektivt.
Personalets ansvar:
- Forventningsformular inden eleverne ankommer på skolen
- K-gruppemøder
- Samtale med eleven
- Opsamling på konflikter
- Teambuilding
- Ansvar for hinanden
- Familieteams
- Håndtering af konflikter på værelser
- Samarbejde omkring enkelelevers trivsel
- Elevråde
- Trivsel er et fast punkt på dagsordenen
- Relation- og trivselsundersøgelser
- Morgensamling
- Info og debat om emner som omhandler trivsel og mobning
- Kommunikation personalet i blandt
- Lærermøder (familiemøder)
- Ledermøder (opsamling på elever som ikke trives)
- Personalemøder
- Information via ”Dagbogen”
- Vi ser, lytter og samtaler
- Kort responstid (på store problemer)
- Samling af alle elever og lærer nu og her
- Inddragelse af elevrådet i håndteringen af problemet
- Temadage med eksempelvis teambuilding og fokus på forskellige kvaliteter hos eleverne
- Tema til fælles gymnastikopvisning som f.eks. Ubuntu og SoGoE (eleverne arbejder med sammenhold)
- Gode muligheder for at eleverne kan komme til den som de føler sig tryk ved
- Tina Lauersen (psykoterapeut)
- Kontaktlærer
- Lærer
- Ledelsen
- Praktiskpersonale
- Kommunikation mellem forældre og lærere
- Skriftelig via intra (Viggo)
- Skole-hjemsamtale med k.lærer
- Telefoniske samtaler
- Møde på skolen
- Systematiske fælleskaber i en progression
- K-gruppe→Familier→Klasser→Hele skolen (som kan danne et trygt miljø for mange elever)
Elevernes ansvar:
- Vær et godt eksempel for andre
- Tro på dig selv
- Føler du, at du bør gøre noget i en situation… SÅ GØR NOGET!
- Gør du ingenting er du ligeså skyldig. (vend aldrig ryggen til mobning – forsvar dem eller hent en voksen)
- Har du en tanke eller en følelse af mobning er der 100 % også andre i nærheden, som har det på samme måde.
- Kontakt din kontaktlærer med det samme, hvis du oplever mobning eller bliver mobbet!
- Stop op og tænk dig om, er du vidne til mobning eller er det faktisk dig som mobber.
- Fokuser på de positive sider ved hinanden.
- Vi er forskellige og det er en god ting!
- Døm ikke andre på forhånd.
- Lad trivsel (mobning) være et fast punkt på elevrådsmøde og k.gruppemøder.
Forældrenes ansvar:
- Tal ikke dårligt om de andre elever, forældre eller personalet.
- Husk der er altid to sider af en sag.
- Snakke med dit barn
- Spørge ind til om dit barn oplever mobning blandt de andre elever.
- Snak med dit barn om hvad mobning er.
- Tal med dit barn om mobning på de sociale medier.
- Lad dem vise jer, hvordan chaconnen er på nettet, så I visuelt forstår ogmærker deres oplevelser.
- Vær ikke bange for at tage kontakt til kontaktlæreren eller skolen, hvis I hører noget fra jeres barn som I oplever som mobning.
- Husk skolen tager altid mobning alvorligt.
- Heller handle på et problem én gang for meget, end én gang for lidt.
Mobbehandleplan
Generelt skal der være fokus på både den mobbede, mobberen og resten af flokken. Rækkefølgen i handleplanen kan være forskellig fra situation til situation.
- Alle voksne griber ind ved mobning og uhensigtsmæssig adfærd.
- Den voksne som får kendskab til mobningen vurderer og tager stilling til:
- Fik jeg stoppet og afsluttet hændelsen.
- Informere k.læreren for den mobbede.
- K.lærer til den elev som mobbede informeres ligeledes.
- Der er flere muligheder for at handle på problemstillingen:
- K.lærer tage op til lærermøde.
- K.lærer tager problemstilling op til familiemøde .
- K.lærer tager det op med ledelsen.
- Der kan ligeledes sættes følgende i værk:
- K.lærer tager en samtale med eleven, som er blevet mobbet og vurder hvorledes der bør handles i første omgang.
- K.læreren informere forældrene til den mobbede via intra eller telefon.
- Hvis den/de som mobber er elever på SGE kan følgende sættes i værk:
- Samtale med eleven/eleverne.
- Information til og/eller samtale med forældre.